Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nie pokazuj więcej tego komunikatu

Twoje zakupy

Nie masz jeszcze
żadnej pyszności w koszyku.

Nie chcesz wybrać sobie czegoś dobrego?

... {CART_PRICE_ALL}

Koszyk

Kasza jaglana: królowa kasz

Kasza jaglana (jagły) powstaje z ziaren prosa. Są to małe okrągłe ziarna, najczęściej w żółtym kolorze, choć zdarzają się jeszcze białe, szare i czerwone.  Uznawana jest za „królową kasz”, niestety królową niedocenioną i mało popularną. A szkoda, bo jej bogactwo składników odżywczych sprawia, że jest bardzo zdrowa i korzystnie wpływa na gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu.

Co warto o niej wiedzieć?

 

Najzdrowsza z kasz

Spośród wszystkich kasz zawiera najwięcej żelaza, miedzi, witaminy B1, B2 i B6. Dla porównania z popularną kaszą jęczmienną: ma 3x więcej żelaza, 2x więcej magnezu, 4x więcej witamin z grupy B. Posiada więcej soli mineralnych niż pszenica, jęczmień i żyto. Ma też wysoki poziom białka i węglowodanów w złożonej postaci. Zawiera fosfor, wapń, potas, cynk i mangan. I co najważniejsze: kasza jaglana nie zawiera glutenu.

 

Przyjaciel kobiety

W porównaniu z innymi kaszami ma najwięcej żelaza, ważnego składnika hemoglobiny. Duże zapotrzebowanie na ten pierwiastek występuje u kobiet w ciąży, karmiących piersią i obficie miesiączkujących. Kasza jaglana zawiera też lignany. Są to związki, które wyrównują gospodarkę hormonalną (zwłaszcza u kobiet po menopauzie), skutecznie zapobiegają nowotworom piersi oraz spowalniają procesy starzenia. Regularne spożywanie kaszy jaglanej łagodzi też nieprzyjemne objawy ciąży, takie jak poranne mdłości. Ma też działanie antygrzybiczne.

Ponadto kasza jaglana zawiera rzadko spotykany krzem, który ma bardzo korzystny wpływ na wygląd skóry, paznokci i włosów. Krzem łagodzi stany zapalne, zwiększa odporność, spowalnia procesy starzenia się i wiotczenia skóry. Większość ludzi ma niedobór tego pierwiastka w organizmie.

 

Właściwości oczyszczające.

To jedyna kasza która ma odczyn zasadowy: może usuwać i neutralizować z organizmu toksyny powstałe po spożyciu zakwaszających produktów (cukier, kawa, alkohol, produkty z mąki pszennej, jaja). Niestety polska dieta ma tendencje do zakwaszania organizmu więc warto do niej włączyć kaszę jaglaną.

 

Właściwości antynowotworowe

Zawarte w kaszy jaglanej antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki (jedna z przyczyn nowotworów), zapobiegają powstaniu raka. Dlatego zaleca się, by osoby chorujące na nowotwór jadły kaszę jaglaną.

 

Właściwości antymiażdżycowe

Zawarta w kaszy witamina B6 i kwas foliowy pomagają obniżać poziom homocysteiny we krwi, zapobiegając odkładaniu się w żyłach blaszek miażdżycowych. Dostarcza też lecytynę, która obniża stężenie złego cholesterolu i trójglicerydów, obniżając przy tym lepkość krwi. To ważne u osób chorych na miażdżycę, po przebytych zawałach i udarach, a także przy stłuszczeniu wątroby.

 

Stawia na nogi

Kleik z kaszy jaglanej jest lekkostrawny i pełny węglowodanów dlatego często jest podawany osobom chorym i rekonwalescentom po operacjach. Wzmacnia nerki, harmonizuje śledzionę i żołądek . Co ciekawe kasza jaglana pomaga również przy ...przeziębieniu! Usuwa nadmiar wilgoci z organizmu i pomaga pozbyć się śluzów powstałych przy katarze lub kaszlu. Według medycyny chińskiej kasza jaglana wykazuje właściwości ocieplające. Wzmacnia osłabiony i wychłodzony organizm.

 

Stres, jaki stres?

Kasza jaglana zawiera tryptofan, aminokwas podnoszący poziom serotoniny i pomaga w walce ze stresem.

 

Kto powinien zainteresować się kaszą jaglaną?

Kasza jaglana szczególnie polecana jest osobom z niedokrwistością, osteoporozą, słabą odpornością, miażdżycą, stłuszczoną wątrobą. Ale przede wszystkim kobietom w okresie menopauzy i o zwiększonym ryzyku nowotworów piersi.

Nie powinny jej w nadmiarze spożywać osoby które mają bardzo poważne problemy trawienne oraz osoby z niedoczynnością tarczycy (zawiera enzym hamujący wchłanianie jodu).

 

Jak to jeść?

Dietetycy często polecają kaszę jaglaną na śniadanie, jako posiłek lekkostrawny i sycący. Można ugotować ją na wodzie z mlekiem lub w samym mleku, najlepiej z dodatkiem bakalii. Jest też często przyrządzana z jabłkami i cynamonem. Smakuje nie tylko na słodko: doskonale sprawdza się jako zamiennik ziemniaków czy ryżu. Może być dodatkiem do zup lub składnikiem farszu.

 

Dodając kaszę jaglaną do naszego menu staniemy się bardziej odporni na choroby, uzupełnimy niedobory witamin i składników mineralnych, zadbamy o cerę, włosy i paznokcie. Może warto spróbować?

Kasza jaglana: królowa kasz