Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nie pokazuj więcej tego komunikatu

Twoje zakupy

Nie masz jeszcze
żadnej pyszności w koszyku.

Nie chcesz wybrać sobie czegoś dobrego?

... {CART_PRICE_ALL}

Koszyk

Quinoa (komosa ryżowa): matka zbóż

 

Komosa ryżowa (quinoa, proso boliwijskie) uprawiana jest od tysięcy lat. Dla Inków była zbożem świętym, nazywanym przez nich „matką zbóż”. Warto wiedzieć czym zasłużyła sobie na taką sławę.

 

Czym jest komosa?

Komosa ryżowa uprawiana jest głównie na terenach górskich Boliwii, Chile, Ekwadoru i Peru. Jest spokrewniona z amarantusem, należy do rodziny komosowatych zaliczanej do „pseudozbóż”. Zbożem więc nie jest, ale wytwarza bogate w skrobię nasiona. Co ciekawe należy do tej samej rodziny co burak i szpinak. Dzięki niezwykłym wartościom odżywczym, leczniczym i kosmetycznym uznana została za „super ziarno przyszłości.”

 

Wartości odżywcze

W porównaniu z innymi zbożami komosa ryżowa posiada największą zawartość białka (ok. 20%). I co najważniejsze, jest to białko bezglutenowe! Na tle zbóż komosa wyróżnia się także większą zawartości cynku i żelaza. Jest bogata w potas, magnez, miedź, mangan, fosfor, witaminy z grupy B oraz witaminę E (dwa razy więcej niż w pszenicy). W przeciwieństwie do zbóż zawiera dużo lizyny, fenyloalaniny, cysteiny i metioniny, aminokwasy.

Nasiona komosy zawierają więcej wapnia niż mleko i są bogate w błonnik. Zawierają więcej tłuszczu niż ziarna zbóż, jednak tłuszcz ten stanowią głównie wartościowe, nienasycone kwasy tłuszczowe, między innymi te z grupy omega-3, występujące przede wszystkim w rybach.

 

Kto powinien szczególnie zainteresować się komosą ryżową:

Osoby z cukrzycą: substancje zawarte w nasionach komosy ryżowej wyrównują i optymalizują poziom cukru we krwi. Jedzenie komosy obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę i choroby układu wieńcowego. Komosa wyróżnia się niskim indeksem glikemicznym (IG 35).

Osoby z miażdżycą: komosa jest bogatym źródłem manganu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i fosforu, dlatego jej spożycie jest zalecane osobom z miażdżycą.

Osoby z celiakią: zawarte w komosie białko nie zawiera glutenu.

Wegetarianie: nasiona komosy cechują się obecnością wszystkich ośmiu aminokwasów egzogennych, czyli takich, które nie są syntetyzowane w organizmie zwierzęcym i muszą być dostarczane w pożywieniu. Szczególnie istotna jest obecność dużych ilości lizyny, aminokwasu ważnego dla wzrostu i odnowy tkanek. Zawiera również  istotną w syntezie białka histydynę oraz argininę.

Osoby mające problemy z nerkami: komosa ryżowa wzmacnia cały organizm, szczególnie nerki (pobudza i rozgrzewa funkcje ciała) oraz funkcje osierdzia. Doskonale uzupełnia niedobory witamin, minerałów i pierwiastków śladowych.

 

Ze względu na zawartość saponiny (gorzkiej substancji o właściwościach przeciwkrzepliwych) komosa nie powinna być składnikiem pożywienia niemowląt i małych dzieci.

 

Jak używać?

Jest delikatna, niemal neutralna w smaku, dzięki czemu świetnie komponuje się z innymi produktami. Komosa z powodzeniem zastępuje ziemniaki, kaszę czy ryż. Jest lekkostrawna i bardzo sycąca. Jest świetnym komponentem zup oraz dań jednogarnkowych.

Ziarna komosy przyrządza się podobnie jak ryż. Gotuje się ją jednak krócej (ok. 15min). Należy pamiętać, by przed przyrządzeniem ziarna dokładnie opłukać pod bieżącą wodą, gdyż otoczone są warstwą gorzkiej saponiny.

 

Wartości lecznicze i kosmetyczne

Ze względu na zawarte w ziarnach proteiny, węglowodany, tłuszcze nienasycone, kwasy tłuszczowe z grupy Omega-3 oraz witaminy komosa jest bardzo cennym surowcem kosmetycznym. Taki skład działa neutralizująco wobec wolnych rodników które negatywnie działają na skórę. Dlatego ziarna komosy często są składnikiem preparatów kosmetycznych hamujących procesy starzenia się skóry. Sami również możemy z nich przygotować domowy peeling.

 

Warto zaprzyjaźnić się z komosą ryżową. Dla zdrowia i urody :)

Quinoa (komosa ryżowa): matka zbóż