Kasza jaglana, czyli królowa kasz na talerzu

kasia
napisany przez Kasia
kasza jaglana

Królowa kasz to określenie dla kaszy jaglanej dość śmiałe, ale nieprzesadzone. Zawiera w swoim składzie bowiem bogactwo komponentów odżywczych, które przyczyniają się do prawidłowej regulacji gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu, mają właściwości oczyszczające, przeciwmiażdżycowe oraz antynowotworowe.

Niestety kasza „jaglanka” nie jest zbyt docenianym składnikiem codziennej diety i niezbyt popularnym.

Zastanawiając się nad kaszą jaglaną jak wygląda, opis jest dość prosty: ma małe ziarna o okrągłym kształcie i żółtym kolorze. Kasza ekologiczna może mieć także kolor biały, czerwony lub szary. Wytwarza się ją z ziaren prosa.

Właściwości odżywcze kaszy jaglanej

Bardzo dobrze wypada na tle innych kasz, jeśli chodzi o składniki odżywcze. Stwierdzenie, że jest najzdrowszą kaszą nie będzie tutaj przesadzone. Ma bardzo dużo soli mineralnych, białka oraz węglowodanów złożonych, dzięki czemu jest wyżej w tabeli żywienia niż pszenica, żyto i jęczmień.

Zawartość żelaza i witamin z grupy B (B1, B2, B6) posiada w bardzo dużej ilości. Porównując te wartości z kaszą jęczmienną posiada 4 razy więcej witamin z grupy B, 3 razy więcej żelaza oraz 2 razy więcej magnezu.

Kasza jaglana zawiera również w bardzo dużej ilości fosfor, potas, wapń, cynk i mangan.

Nadaje się także dla osób uczulonych na gluten, gdyż należy do zbóż, które są go pozbawione.

Jaglanka przyjacielem kobiety

Szczególnie dla kobiet w ciąży kasza jaglana jest bardzo przyjazna. Dzięki dużej zawartości żelaza podnosi poziom hemoglobiny, która nie tylko jest ważna w czasie ciąży, ale również przy obfitym miesiączkowaniu i podczas karmienia piersią.

Dobrze wpływa na gospodarkę hormonalną, np. u kobiet w okresie i po menopauzie, gdyż zawiera lignany – wpływają one także na przedłużenie młodości oraz przeciwdziałają nowotworom piersi.

Wartości odżywcze ma także wysokie poprzez zawarty w sobie krzem. Dzięki niemu skóra jest dłużej jędrna, młoda, a włosy i paznokcie są w dobrej kondycji. Krzem jest również bardzo dobry przy stanach zapalnych, które łagodzi oraz w przypadku mniejszej odporności organizmu, którą zwiększa.

Właściwości oczyszczające

Jako, że polskie jedzenie niestety zakwasza organizm, warto sięgać po produkty, które go odkwaszają. Jednym z takich składników diety jest właśnie kasza jaglana.

To, że kasza jaglana odkwasza organizm możliwe jest dzięki jej zasadowemu odczynowi. Dzięki czemu usuwa i neutralizuje toksyny, które gromadzą się w organizmie po spożyciu produktów z mąki pszennej, kawy, cukru, alkoholu czy jaj.

Właściwości antynowotworowe

Kolejną bardzo istotną właściwością tej kaszy są jej właściwości antynowotworowe. W diecie jest więc bardzo ważnym składnikiem osób chorujących na raka lub znajdujących się w grupie ryzyka.

Zawiera antyoksydanty, które neutralizują wolne rodniki będące przyczyną nowotworów.

Właściwości antymiażdżycowe

Dobra wiadomość związana z tą cenną kaszą to informacja dla osób chorujących na miażdżycę. Jaglana skutecznie pomaga w obniżeniu poziomu homocysteiny we krwi (odpowiadającej za odkładanie się blaszek miażdżycowych) poprzez zawartość kwasu foliowego i witaminy B6 oraz lecytyny.

Ten ostatni składnik zmniejsza ilość złego cholesterolu i trójglicerydów. Warto też, aby potrawy z kaszy jaglanej jadły również osoby po udarach, zawałach serca, a także w przypadku dużego otłuszczenia wątroby.

Dobra na wzmocnienie

Kasza zawiera węglowodany w dużej ilości, a do tego jest lekkostrawna, może być idealnym posiłkiem w czasie rekonwalescencji czy choroby. Również przy przeziębieniu będzie bardzo przydatna, gdyż usuwa nadmiar wilgoci i śluzu z organizmu, które tworzą się przy kaszlu i katarze.

Ponadto działa wzmacniająco na osłabiony i wychłodzony organizm (jak twierdzi stara medycyna chińska). I nie tylko kasza jaglana na katar jest bardzo dobra, ale także na żołądek, nerki i śledzionę – harmonizuje i wzmacnia ich pracę.

Pomaga także w walce ze stresem poprzez zawartość aminokwasu (tryptofanu) podnoszącego poziom serotoniny.

Komu jeszcze kaszy jaglanej?

Oprócz wspomnianych już kobiet chorujących na raka piersi, w okresie menopauzy lub w ciąży po kaszę jaglaną powinny też sięgać osoby z:

  • niedokrwistością
  • osteoporozą
  • miażdżycą
  • obniżoną odpornością.

Kasza szkodzi niestety tym, którzy mają problemy trawienne i nie powinni oni spożywać jej w nadmiarze. To samo dotyczy chorych z niedoczynnością tarczycy, gdyż kasza jaglana ugotowana hamuje wchłaniane jodu.

Jak jeść kaszę jaglaną?

kup teraz kaszę jaglanąKasza jaglana na śniadanie jest bardzo dobrym pomysłem na posiłek.

Może być to kasza na mleku, do której można wrzucić ulubione bakalie czy pokroić owoce.

Świetnie smakuje również ugotowana z bananem, jabłkiem lub innymi owocami.

Innym pomysłem może być jaglanka do obiadu, która zastępuje ryż czy ziemniaki.

Ale nie tylko. Podana z warzywami to syty i pożywny samodzielny posiłek, a także do zupy.

Warto więc wybrać swoją ulubioną formę podania kaszy jaglanej i cieszyć się nie tylko zdrowiem, ale także smakiem.

Produkt możesz zakupić w sklepie zielarskim MojaNatura.pl: https://mojanatura.pl/glowna/1077-kasza-jaglana-bio-1000g-bio-planet.html

 

Kasza jaglana, czyli królowa kasz na talerzu
5 (100%) 1 vote

Opinie 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *